måndag 2 februari 2015

Skönt att veta ?

Jag vet inte om det egentligen kom som en överaskning, inte som en chock heller.
Mer kom det som en trist bekräftelse.
Jag har fibromyalgi.
Dock har jag nog vetat det ett tag men det är på något sätt ändå skönt att ha fått det bekräftat.
Vem jag skall bevisa det för vet jag dock inte.
Det kanske kan vara bra för myndigheterna att veta när jag nu skall bedömas.
För er som inte vet vad det är så kommer en liten förklaring.

Fibromyalgi - en översikt

Allmänt

Fibromyalgi, (FM), är ett kroniskt smärtsyndrom vars huvudsakliga symptom är utbredd kronisk smärta och trötthet/utmattning.
Man kan spåra förekomsten av fibromyalgi tillbaka till 1800-talet, men det är inte förrän i nutid som den medicinska världen har börjat förstå fibromyalgi och erkänna den som ett självständigt tillstånd. Till en början trodde man att fibromyalgi handlade om en slags inflammation i musklerna och sjukdomen blev då klassificerad som reumatisk. Forskning har dock visat att fibromyalgi inte är en reumatisk sjukdom, snarare handlar det om en störning i centrala nervsystemet - att det har blivit överkänsligt och skickar förstärkta, och för många, smärtimpulser till hjärnan.

Fibromyalgi utlöses vanligen av smärta, infektion, trauma eller kris. FM som startar med lokal smärta eller psykisk kris har vanligen ett långsamt utdraget tidsförlopp, medan fibromyalgi som föregås av infektion eller trauma vanligen kommer plötsligt.

Sjukdomen är långvarig, vanligen livslång, även om den ibland lindras i högre ålder. Spontant tillfrisknande förekommer, men FM har oftast ett långvarigt, skovvist förlopp och det  saknas ännu behandlingar som botar syndromet.

Jubel och klang.
Det som både är bra och dåligt med det hela är att jag har fått en massa svar på varför jag mår som jag gör ibland.
Idag tex så känner jag en förlamande trötthet och en anmäl feber kännsla i hela kroppen.
Bara att luta sig tillbaka och fatta att jag inte är inbillningssjuk.

Vad du INTE ska säga

Det finns en del saker du bör undvika att säga till någon som lider av fibromyalgi och många av kommentarerna har att göra med problemet att det är en ”osynlig” sjukdom – dvs. du kan inte fysiskt se symptomen. Någon som lider av fibromyalgi vill inte höra:

”Men du ser ju inte sjuk ut”

”Du har nog bara en dålig dag”
”Du inbillar dig bara”
”Du ska se att det går över”
”Men så illa kan det väl ända inte vara”
”Försök att ha en mer positiv inställning”
”Det måste vara härligt att vara ledig”
”Det hade kunnat vara värre”
”Försök att komma ut lite mer, så blir det säkert bättre”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar