måndag 5 mars 2012

Tragiska människor

Jag har funderat ett tag på en sak. Eller det är flera saker jag funderar på men just detta ämne tog skruv rejält idag.
Jag som många andra är med på Facebook.
Kul på sitt sätt.
Ett socialt forum.
Men en sak som har slagit mig flera gånger är att hur dåliga en del är på självinsikt.
Jag skall ge ett par exempel.
En sk "vän" är ganska överviktig. Man kan helt enkelt säga fet.
Många av hennes statusuppdateringar handlar om "idag har jag ont" " Bara ta en sista sök" Osv osv. Dessutom är hennes barn som hon mer än gärna visar bilder på nästan lika fet. Ett par gånger har hon skrivit att de skall till Sjukhuset för att gå till dietisten med barnet. !!! No shit!!!
Dagen efter lägger människan upp bilder på när barnet mumsar i sig bullar och Oboy. ???
Då undrar jag varför man överhuvudtaget går till en dietist när man inte gör nått åt det själv?
En annan människa skriver ofta om hennes barn som har både ADHD och fan och han moster.
Människan ifråga skriver aldrig ett inlägg som vanliga människor utan det är " ja e på g ut m Cindy"
Då undrar jag i mitt stilla sinne.
Hur i hela fridens dagar tror människan att hennes barn skall lära sig skriva som folk om inte hon gör det?

Vad jag vill ha sagt är att jag är / blir så trött på att människor inte fattar att deras eget beteende påverkar deras barn. Utan överlåter det till andra. Skola, sjukhus osv.
Att man inte inser att man kanske faktiskt har en del ansvar i det som händer med ens barn.

Jag rannsakar så klart mig själv massor.Skillnaden är nog att jag inte skyller på någon annan och tycker att mina barn "umgås med fel folk och inte har gjort något själv".
Barn gör som sagt inte som vi säger. Utan som vi gör. Det är sååååå sant.

Nog för i dag.

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt! Jag tänker ofta det samma, folk glömmer bort att de själva har ett ansvar. Det är tragiskt...

    SvaraRadera
  2. Hej! Följa varandra via bloglovin/länkbyte? :)

    SvaraRadera