måndag 16 januari 2012

Ang Borderline

Jag läste på lite om det nu i kväll och måste kommentera lite.
Det här är skrivet av en som vet  vad det handlar om.

"Rädsla för att bli övergiven är ett vääääldigt typiskt drag för någon som har Borderline. Man är fullständigt skräckslagen för att bli övergiven eftersom man då, överger sig själv.

Orsaken att det växlar så mycket för dig, är enkelt uttryckt pga att du inte litar på dig själv och är tillräckligt snäll mot dig själv. Det gör att det blir en obalans där du hela tiden slåss mot dig själv. Du tror du är egoistisk så fort du tänker på dig själv å ena sidan och å andra sidan så känner du ju hur dåligt du mår när du är så hård mot dig själv. Oförmågan att vara snäll mot dig själv, gör att du hela tiden svänger mellan vad du känner."

"Det är när du är arg, som du faktiskt bryr dig lite om dig själv. Det är ju det du behöver bli så mycket bättre på. Men det är inte alls lätt att bara bli snäll mot sig själv och börja ta hand om sig själv. Det kanske krävs en riktigt duktig terapeut som hjälper dig med det. Varför inte unna dig det och faktiskt vara lite snäll mot dig själv?"
I mitt fall så är det så att jag inte kan bli arg. Jag blir det väldigt sällan.
Varför? Jag vet inte.
Jag har i mitt tidigare liv inte fått bli det. Det har inte funnits utrymme för mig att bli det då andra har var så mycket argare än mig. Som har behövt det mer tydligen.

Så in i helskotta trött på det är jag iaf. Även fast jag nu vet att jag har det.
Sen fattas bara det där att veta hur, och orka göra nått åt det.

1 kommentar:

  1. Intressant, men kämpigt värre, kan jag tro? Hoppas innerligt att du får hjälp du behöver!

    Stor varm kram!

    SvaraRadera