tisdag 22 februari 2011

Onödig ???

Idag har jag verkligen vart onödig.
Eller inte gjort något vettigt alls kan man oxå säga.

Det är bara en sak jag ångrar.
Jag pratade förut med min vän.
Hennes kusin har just fått reda på att hon har lungcancer. Otäckt som fan så klart. Min vän röker och det sätter så klart fart på tankarna hos henne. Och alla dessa tankar om vad man egentligen gör med livet och hur man förvaltar det när man inte har nått livsavgörande att ta ställning till. Att man bar går runt och inte gör någon nytta fast man borde ta tillvara på livet mer.
Till saken hör att den sjuka kvinnas pappa har just gått bort och så klart sörjer mamman.
Men det ingen har gjort är att tala om för mamman att hennes dotter har cancer.
Sånt gör mig trött.
Detta daltande med en vuxen människa.
Varför tar man på sig ansvaret för en annan människas sorg?
Ja absolut är det jätte synd om mamman. Men det hjälper ju inte.
Jag själv skulle bli galen om andra visste något sånt om mina barn men inte sa något till mig.
Så jag surnade till på min vän och fräste väl ifrån lite. Och så klart försvarade hon sig. Hon tycker bergis att jag är både kall och besynnerlig. Men det är jag inte. Jag gillar bara inte det där med att man daltar med en annan människa för att man tror att man hjälper de i sorgen. Men vad är det man hjälper de med undrar jag ?
Kan det var så att man inte fixar att se andra människor ledsna ?

Nå väl. Jag fick lite ångest för att jag fräste ifrån till henne. För det behöver hon nog inte alls just nu. Hon behövde nog bara att jag fanns där och lyssnade. Och jag la in mina egna värderingar.
Inte bra.
Jag ringer henne senare och kollar läget. Ok ?

*gone*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar