måndag 28 juni 2010

Vart är alla?

Om ett par dagar fyller jag år. Den här gången blir jag 44 år.
Jag vet inte om det känns på något särskilt sätt. Mest lite vemodigt.
Men det gör det alltid.

Jag har ju en förmåga att drömma mig bort och tänka på saker som har hänt. Och varför det blev som det blev.
Jag vet inte om jag blir någe klokare men det är ett tidsfördriv.

För en herre jösses massa år sen när jag jag bodde tillsammans med Mia, Karin och Sollan. Så va vi på Gotland. I Visby. För Karin jobbade där på en liten restaurang mitt i själva stan. Den hette på cafe Accasia.
Vi gick runt och njöt av Gotland. Och Visby i synnerhet.Åt frukost hos den stora tjocka keramikern. Som kom ut med fil och gröt och kokt ägg i sin trädgård.
Jag va 15 år. Skulle fylla 16.
På cafe accasia fanns det en kock. Och inte vilken kock som helst. Utan en stor ( ja han va säkert 22) snygg Norrlänning. ( Hmmmmm började min förkärlek för Norrlänningar där?? )
Jag kommer ju tyvärr inte ihåg vad han heter men han kom i från Arvidsjaur.
Den natten när jag skulle fylla 16 så satt han och jag i hans rum och pratade. Och som vi pratade. Vad jag minns så tog vi inte på varandra. Inte ens en oskyldig puss. Men att minnet lever kvar är för att det va på riktigt. Han tog mig för den jag va och gillade det.
Han satt och klinkade på sin gitarr nästan hela tiden. Och när jag berättade mitt i natten efter 24 slaget att jag fyllde år. Så tittade han å mig och spelade Stairway to heaven





Sen åkte jag hem.
Utan att veta vad han hade för sig i sitt liv.
En dag något år senare stod jag inne i en T-bane vagn. Just när dörrarna slog igen stod han precis utanför. Vi blev båda lika glada.
Men tåget gick, och kvar på perrongen blev han.

Om det finns någon därute som känner någon därute som vet vem killen är ,från arvidsjaur, som jobbade som kock på cafe Accasia på Gotland sommaren -82 så får ni gärna höra av er till mig.
Jag tror han heter Ulf

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig historia. Synd att du inte hittat honom.
    Kan du inte ringa stället han jobbade på och fråga?

    SvaraRadera
  2. Bra ide. Det är ju tyvärr 28 år sen. De har nog bytt ägare en del.

    SvaraRadera