måndag 14 juni 2010

Jag har en vän som lever med en alkoholist.
Hon ville att jag skulle gå med på ett Al-anon möte.
Jag gjorde det.

Jag måste gå igen.

Mötet är till för anhöriga till alkoholister. Och det kan man ju säga att jag är.
Man pratat lite om ett av de 12 stegen. Eller rättare sagt. En av deltagarna läser ur en bok vad just dagens regel innebär lite mer ingående.
Idag var det steg 6
"Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel."
Låter kanske flummigt så här när man tar det ur ett sammanhang. Men det är rätt logiskt.
Det handlar om att man måste inse sina egna fel och brister och sen låte de försvinna. Eller om man tror att en gud tar bort de. Jag är inte det minsta troende. Så jag har min egen tanke om Gud.


Sen delar man.
Det är tungt. Men nyttigt. Man får säga vad man vill tills man är klar. Och ingen får avbryta en. Lite märkligt när någon annan pratar för man vill ju lägga sig i och dela med sig av sina erfarenheter. Eller fråga hur de tänkte då.

Få se vart det här leder. Men jag ska verkligen gå flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar