onsdag 9 juni 2010

Det där med sanning

För många år sen såg jag ett program på tv som handlade om sanning. Det var en liten studio med folk och någon debatt ledare. Jag upptäckte för övrigt att min kusin satt med i den där panelen. Jag har inte sett honom sen jag va kanske 9 år. Bara det gjorde att jag fortsatte titta. Han var med som en expert i frågan sanning för att han är porr skådis. Och han berättade att han sa det till de damer han träffade privat. Det var väl bra gjort ?
I samma panel satt en tjej som sa några väldigt kloka saker.
Hon sa att hon till varje pris ville få sanningen levererad. Oavsett vad det handlade om. För hon ansåg att de som inte berättad sanningen, dum förklarade henne. Att de tog på sig ansvaret eller bestämde över hennes huvud vad hon klarade av att höra. Och jag håller så mycket med henne.
För vem har rätten att avgöra vad jag vill höra eller inte. Eller vad jag borde veta eller inte.
Jag kan avgöra själv hur jag ska vara eller bete mig. Bara jag har all fakta.

Men det är verkligen svårare än man tror att vara helt helt ärlig. Jämt.
Det går inte.
De där små onödiga lögnerna kommer för eller senare ändå.
Jag menar nu inte att man går runt och tok ljuger hela dagarna. Mera att man inte berättar helt som det är.

Jag ska verkligen försöka ännu mera att vara helt ärlig. Att säga som det är. För då behöver ingen tveka på vad jag tycker, eller vill.
Ja det ska jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar