onsdag 5 maj 2010

Inuti

Man har det inuti. Det gäller bara att hitta det.

Jo eller hur?
För vanliga människor med trevliga grannar och en stor familj kanske. De som kan sitta en sommar kväll på landet hos någon familjemedlem och njuta av ett glas vin och god mat. Som får besök en grå måndag. Som inte behöver vara ensam i alla beslut de tar.
Men för de som inte har de förmånerna så är det inte så enkelt att hitta det där där inne.

För dagar och nätter går åt att bara överleva. Det låter hårt. Det kanske är det med.
Men livet är då inte rättvist på något sätt. Och man styr en sån lite del av sin verklighet.
Mitt i den här gröten av att leva och överleva på ett drägligt och värdigt sätt ska man sen hitta det där. Som får en att bli delaktig och bestämmande i ens egna liv.

En enda liten solglimt. Ett enda litet leende. En enda klapp på axeln är så betydelsefullt.
För att en trasig själ ska orka en bit till.


Jag borde kanske en massa. För min egen del och för mina barn. Jag ska bara hitta det där där inne som gör att man vet vad man ska göra och som gör att man orkar det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar